۱۳۹۰/۱/۲۰

آقای کوثری ! صدها زندانی سیاسی از حق قانونی مرخصی محرومند + اسامی


صبا آذر پیک گفتگویی با اسماعیل کوثری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس انجام داده است که در شماره دیروز (شنبه) روزنامه روزگار منتشر شده است . محور گفتگو درباره محکومیت ایران از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به نقض حقوق بشر بود .

کوثری در این گفتگو اظهارات جالبی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و اوضاع زندانها داشت ، اما جالب ترین نکته ای که او درباره آن سخن گفته است بحث مرخصی زندانیان سیاسی است . نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوالی درباره مرخصی به زندانیان سیاسی می گوید : " در همین عیدی به خیلی از زندانیهای سیاسی مرخصی داده شد و اصلا این طور نیست که زندانی باشد که در دو سال هنوز مرخصی نگرفته باشد "

این اظهار نظر جالب از سوی کوثری به قول معروف مرغ پخته در قابلمه را به خنده وا می دارد . به احتمال زیاد او آماری از تعداد زندانیان سیاسی در ایران ندارد و تصور می کند زندانیان سیاسی در ایران همان تعداد محدودی از دوستان هستند که چند روز در ایام نوروز به مرخصی آمدند و یا می داند اما دروغ می گوید .

شکی نیست که او به عنوان نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اطلاعات و آمار دقیق تعداد زندانیان سیاسی دسترسی دارد . جالب تر اینکه او می گوید هیچ زندانی سیاسی نیست که در دو سال هنوز مرخصی نگرفته باشد که این گفته هم دروغی بیش نیست .

به عنوان یک روزنامه نگار زندانی که در بند 240 و بند 350 اوین حضور داشتم صرفا جهت اطلاع اسماعیل کوثری اسامی دوستانی که اغلب پس از کودتای انتخابات بصورت فله ای بازداشت و در دادگاههای نمایشی به زندان محکوم شده و تاکنون نه تنها از حق قانونی مرخصی که از حقوق اولیه دیگر که در قانون به صراحت مشخص نشده است اشاره می کنم . لازم به ذکر است که این اسامی آنهایی است که من به خاطر دارم و مربوط به زندان اوین و رجایی شهر است که می توان صدها نام دیگر از بندهای مختلف زندان اوین و دیگر زندانهای کشور را به آن اضافه کرد .

ماهان محمدی هفت سال است که نه تنها حتی یک روز به مرخصی نرفته ایت بلکه چهار سال نیز ممنوع الملاقات بود و یا مهدی خسروی زندانی سیاسی دیگری که نزدیک دو سال و نیم است که در سلول انفرادی بند 240 اوین حضور دارد . کیوان صمیمی ، محمد صدیق کبودوند ، احمد زید آبادی ، عیسی سحرخیز ، ابوالفضل عابدینی ، مجید دری ، بهاره هدایت ، نادر کریمی جونی ، سعید متین پور ، علی ملیحی ، ارسلان ابدی ، ابراهیم مددی ، منصور اسانلو ، علی عجمی ، آرش ترابی ، بهزاد هوشمند ، احمد رشیدنیا ، حسین اصغری ، حامد یازلو ، وحید اصغری ، فرهاد اطلسی ، فرزاد مددزاده ، سعید نورمحمدی ، ضیا نبوی ، مجید دری ، علی بهزادیان نژاد ، ایوب قنبرپوریان ، حسین فرجی ، متین ارجان ، مسعود باستانی ، مهدی محمودیان و ......

این اسامی تنها بخش کوچکی از زندانیان سیاسی در ایران هستند که عمدتا در بند 350 اوین روزگار می گذرانند و بخاطر ارتباطم با این دوستان اسامی شان را در ذهن داشتم . این تعداد را می توان با نگاهی به لیست زندانیان این بند حتی تا سه برابر نیز افزایش داد که نه تنها نوروز امسال که سال گذشته و برخی چندین سال است که حتی یک روز مرخصی نداشتند .

به این لیست زندانیان بندهای دیگر زندان اوین همچون بند 209 ، 240 و بند دو.الف سپاه را نیز اضافه کرد که در این صورت نام صدها نفر دیگر که از حق قانونی مرحصی محروم هستند را می توان برشمرد .

در زندانهای رجایی شهر ، زندان ارومیه ، تبریز ، زنجان ، اهواز ، سنندج و شهرهای دیگر نیز زندانیان سیاسی هستند که متاسفانه بخاطر گمنام بودنشان کمتر اسمی از آنها جایی برده شده است و آنان نیز همچون زندانیان سیاسی اوین محروم از حق مرخصی هستند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر